2 x TRÆ // Mellemrummet, Godsbanen i Aarhus, december 2018

Tekst

2 x TRÆ 

 

På udstillingen ”2 x TRÆ” viser vi, Lisbeth Thingholm og Marianne Markvad, vores meget forskellige undersøgelser af mødet mellem genbrugstræ og fotografi.

”2 x TRÆ” er vores 3. udstilling lavet ud fra en fælles problemstilling.

Til dette projekt har vi valgt, at vores materiale fascination af træ og foto skal være den røde tråd i udstillingen.

Vi indsamler begge div. plader af træ, finer, melamin mm, som er stillet ud til storskrald mange forskellige steder i byen. De brugte pladers stoflighed og patina tilfører historie og autenticitet til værkerne.

Overforbrug og manglende respekt for ressourcer giver en masse affald. Brug af sager fra storskrald er et lille (og måske desperat) forsøg på at tilføre pladerne en slags værdi igen.

Vi bruger begge, på hver vores måde, fotografiet som det fortællende element i værkerne.

 

 

Mariannes undersøgelse foregår i en adderende proces, hvor lag-på-lag danner tre-dimensionale konstruktioner i dialogen mellem fotografi og træflade. Hun krydsklipper fotos, taget på forskellige urbane steder og trækker dermed på egne referencer fra rejser, hjembyer mm.

By-fragmenter løsrives fra deres oprindelige kontekst og mikses med andre, til rumlige 3D-collager. Det velkendte forskydes, dækkes til, vendes på hovedet og på vrangen og tvister det, vi er fortrolige med.

Den skulpturelle bearbejdning af de nøje udvalgte fotografier smeltes sammen med de umiddelbart værdiløse træ-rester fra byens liv. Der opstår et spil mellem det udvalgte og det tiloversblevne.

 

 

Lisbeth arbejder hovedsageligt med en subtraherende proces, hvor hun snitter i plader så fotografisk-inspirerede motiver fremkommer.

Skabslåger, sengegavle, reol-hylder, stolesæder…alverdens plader af forskellig herkomst og beskaffenhed (som er stillet ud til storskrald) bearbejdes.

Pladerne stilles op ved siden af hinanden, så der opstår en komposition imellem materialer, farvespil, højde, relief-virkning mm.

Et motiv udskæres, sådan at motivet går henover pladerne. Eller motivet snittes i en enkelt plade. Motiv og plade har ofte en samhørighed – pladens “historie” bruges til at styrke værkets fortælling.

Motivvalg er det nære og det hjemlige.

 

 

 

Tak til Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje for økonomisk støtte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUMFOTOS:

 

 

 

MARIANNES VÆRKER:

 

 

Tak til Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje for økonomisk støtte