CV

 

CV // Marianne Markvad // oktober 2017

 

Seneste projekter:

2017 REMIX #2, Kunstmix, København

Tækker Air Berlin, recidensy i november

Curve Magazin, artikel, Mellemøsten

Purple Rain, gruppeudstilling, Galleri Clifford, Daugård

Art Herning, med Galerie Pi
2016 PÅ HOVEDET, soloudstilling, Galleri Udengaard, Aarhus

Art Copenhagen, med Galerie Pi

HOMEPARTY, med Lisbeth Thingholm, Under 64, Aarhus
Residency ophold, Kunsthal vARTe, Varde
Forskydninger – i rum, med Annette Gerlif, Kunsthal vARTe
2015 ReturN, gruppeudstilling, Galleri Udengaard, Aarhus
Sommerudstilling, Galleri Helle Knudsen, Stockholm
2014 EKKO – ECHO- EKO, soloudstilling, Galleri Thomassen, Göteborg
Art and merchandising, gruppeudstilling, Das Kunstbüro, Aarhus
bagLAND, med Lisbeth Thingholm. Galleri Udengaard Projekt, Aarhus
Epidemics, gruppeudstilling, Kunsthal Aarhus
2013 Tur-retur, gruppeudstilling, Galleri Udengaard Projekt, Aarhus
Affordable Art Fair, Stockholm, med Galleri Helle Knudsen, Stockholm
KRYDSKLIP, soloudstilling, Galleri NB, NBeX-project, Viborg
2012 Juleevent, Galleri NB, Viborg + København
Fuglefelt, med reitz/markvad/graa. Byiby, Bispetorv, Aarhus
EGO, gruppeudstilling, Aarhus Kunstbygning
Galleri Udengaard, gruppeudstilling, Bispegaarden, Kalundborg
2011 Galleri Progres, gruppeudstilling, Tobaksgården, Horsens
Transform, gruppeudstilling, Filmbyen, Aarhus
På vagt – på jagt, Galleri Image, Demorummet, Aarhus
2010 Nybyggerne i Ridehuset, gruppeudstilling, Aarhus
Bestillingsarbejde til ARoS
Interferens, gruppeudstilling, Ceres, Aarhus
Raumflucht, SPRING, Aarhus Kunstbygning
2009 + 07 + 06 Kunstnernes Påskeudstilling
2008 + 07 Kunstnernes Sommerudstilling

 

Uddannelse:

2004 – 11 Individuel vejledning af Jan Sander
1996 – 98 Exam pæd i billedkunst på DLH
1996 – 97 Årsværk i Kunsthistorie på Aarhus Universitet

 

Censorater + bestyrelsesposter + medlemskab:

2015 – 16 Bestyrelsesmedlem af Spor Kunsten, Aarhus
2013 + 14 Censor på AFA + Jyske (fotografi)
2010 – 12 Bestyrelsesformand i KP, SPRING & SOLO, Aarhus Kunstbygning
2010 + 11

2010

Censor på Kunstnernes Sommerudstilling, Janusbygningen

Medlem af BKF

 

Legater, priser, o.l.:

2016

2016 + 14 + 13 + 10

Solgt til Aarhus Kommunes Billedkunstudvalg

Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje

2011 Statens Kunstfond, Arbejdslegat
2010 Statens Kunstfonds Billedkunstudvalg, Produktionspuljen
Præmiering af installationen Raumflucht, Aarhus Kommunes Billedkunstudvalg
2009 Grosserer L.F. Foghts Fond

 

Studieture / fototure:

2017 – 2010 Berlin, New York, Prag, Hamborg, Krakow, Budapest, Barcelona, Pisa,

London, Göteborg, Kassel, Venedig, Thailand, Moskva.

Recidency ophold, Kunsthal vARTe + Tækker Air Berlin

 

Repræsenteret af: Galleri Helle Knudsen, Stockholm

Galleri Thomassen, Göteborg

Galleri Udengaard, Aarhus

Galerie Pi, København

   
   
 

TEKST AF MARIANNE MARKVAD

 

Om min praksis // 2014

af Marianne Markvad

 

I min kunstpraksis undersøger jeg urbane rum, som kulisse for menneskelig aktivitet, der vidner om måder at opfatte og leve livet på. I denne arkitektur spejler jeg min egen virkelighed, og blander forskellige af disse spejlbilleder så nye betydninger opstår. Betydninger, der på én gang refererer og stiller spørgsmål til de liv vi fører, og de rum vi lever i.

 

Jeg arbejder i ”lag-på-lag”. Både i forhold til billeders betydninger, men også rent fysisk i arbejdet med tre-dimensional collage, videoprojektion og installation i rum.

 

Som en del af min arbejdsproces besøger jeg storbyer og boligområder i Danmark og i udlandet. Ved hjælp af fotografiet fastholder jeg ”øjeblikke” på steder og i situationer, der fascinerer mig. Disse fotografier udgør grundmaterialet i mine collager.

 

Tidligere har jeg beskæftiget mig med maleri i traditionel forstand, men er for år tilbage blevet fascineret af collagens muligheder og de æstetiske og konceptuelle betydninger, der kan opstå i krydsklippet af forskellige fotos og i sammenstillingen af forskellige materialer.

Som en nytænkning af det traditionelle relief, undersøger jeg det tre-dimensionale rum, i mine arbejder, hvor jeg ud over dybde også er interesseret i rytme, flade, skalering og materialitet.

På det seneste har kombinationen af videoprojektioner og collage åbnet op for helt nye arbejdsprocesser og udtryksmuligheder.

 

 

TEKST AF JAN SANDER

 

En eksponentiel stigende formkurve og et drastisk dyk.

Om Billedkunstneren Marianne Markvads arbejde på det sidste.

Af Jan Sander 2010

 

Den, der har fulgt Marianne Markvads (MM) arbejde de senere år, vil have været vidne til en mildest talt kraftig udvikling. Leder man efter et billede, der kan beskrive fyldestgørende, kommer man let hen i nærheden af naturfænomener som vulkanudbrud, jordskælv og tornadoer og den slags. De dækker dog ikke helt, da MM naturligvis ikke er destruktiv i sit arbejde. Af samme grund må vi også forkaste ideen om at bruge begrebet eksplosion i beskrivelsen af det, som foregår omkring MM.

– Med disse toner anslået, lad os sige, at det som er sket er, at MM er begyndt for alvor at bruge den formsans, hun ekvilibristisk tøjler, i kunstens navn. Med en energi og determination der gør én stakåndet, selvom man kun er tilskuer, har hun nu forkastet den overdrevne leflen for nethinden. Hun viser os nu, at kunsten kan være så meget mere end en behagelig kilderen af nervesystemet. Vi må nu tage det søde med det sure.

 

Dykket

Den, som står på kanten, og prøver at følge med i dette hæs blæs, vil konstatere, at MM er nedsænket. Hun har kastet sig ud i et drastisk dyk dybt, dybt ned, og synes at have fundet, at der under overfladen befinder sig et kæmpe rum, hvor der er plads til at arbejde med spørgsmål, som er essentielle for vores overlevelse. – Hvordan administrerer vi kvaliteten i de liv vi lever? – Det giver hun sine bud på ved at lokalisere og trænge ind i revner og sprækker i vores verden, i vores allesammens hverdag, og udvide, der hvor hun synes, der er brug for mere plads. Vi mærker at det her er for alvor, at det er vigtigt. Og det serveres for os i intense billedoplevelser, som ikke er lige elskværdige, men som vi alligevel bryder os om.

 

Stigningen

Hastigheden, hvormed denne udvikling er sket, er ualmindelig imponerende. Mine øjne har sjældent set noget lignende. Det er det skarpe fokus, den store arbejdsindsats der sammen med talentet gør det muligt for MM at udvikle sit projekt noget nært eksponentielt.  Hver gang jeg har set noget nyt fra hendes produktion, er det som om, at der er sket et kvantespring i forhold til sidst. Sikkerheden og præcisionen hvormed stoffet bearbejdes øges, og der eksperimenteres med de formelle aspekter, så billedet bliver mere og mere helt. Resultatet bliver at projektet  accelereres op og op, Jeg tænker på raketter og rumfærger og prøver på at forestille mig hvor længe denne udvikling kan fortsætte. Hvor højt når hun egentlig op. Jeg tror maxhøjden er stor. Raketten er ladet med det store potentiale. Forbrænding forbilledlig.

Jeg sidder med nakken tilbage i sofaen på sidelinjen, hvorfra jeg har fået lov at observere – spændt og hele tiden mindende mig selv om, at jeg skal holde munden lukket.

 

Thunderbirds are go.

 

 

 

 

 

 

 

TEKST AF BJØRN IGNATIUS ØCKENHOLT

 

Forstads storby

Eller hva´ faen er meningen i blomstret toiletpapir?

Af Bjørn Ignatius Øckenholt, 2009

 

Pynter disse billeder?  I en og anden forstand gør de vel, selv om det hurtigt bliver et spørgsmål om æstetik og personlig smag når det anstilles så direkte. Til gengæld må man sige at Marianne Markvads billeder ikke pynter på historien. Fortællingen om forstads storbyens landvindinger på områder som ensomhed og trivialitet ligger tæt på overfladen i de fleste af hendes værker. Ej så meget som en kritik, mere som en konstatering af et faktum man evt. kunne gøre noget ved. Ikke mindst hvis man holder af den verden man er en del af. Det gør Markvad og hun bruger sit indiskutable talent og sin kunstneriske stilsikkerhed til at fortolke det univers billederne er lavet til at pryde, den dagligdags scenografi de fleste af os er bekendte med.

Værkerne har rødder i popkunsten og forholder sig strengt til fladen som fundament uden illusionistiske fixfaxerier. Også her ligger det kunstneren på sinde at være tro mod det der er. Det er collager også når det er maleri, og det er sammenstød, nænsomme eller hårde der på en og samme tid ikke lader beskueren i tvivl om hvad der menes og samtidig giver plads til det seende jegs egen fortolkning. Der kan nydes og reflekteres, eller der kan bare nydes. Markvad kræver ikke, men hun insisterer.

En nænsom buldog er hun, der vogter ved den indre havelåge imens hun udfører den opgave der for en kunstner måske er den helligste, nemlig at sætte et spejl op og viser hvordan vi og vores verden ser ud. Gudskelov er hun en del af dette vi.

Men pynter de, disse billeder? Ja gu gør de så. Både på indersiden af hovedet og på væggen. Selv har jeg en havenisse fra sammen kunstners hånd hængende. Den vinker fra sin flade og virker svært utroværdig som plantagepryd. Mig gør den glad for at jeg bor i lejlighed.

 

 

 

 

 

 

 

CV

 

Seneste projekter:

2017 REMIX #2, Kunstmix, København

Tækker Air Berlin, recidensy i november

Curve Magazin, artikel, Mellemøsten

Purple Rain, gruppeudstilling, Galleri Clifford, Daugård

Art Herning, med Galerie Pi
2016 PÅ HOVEDET, soloudstilling, Galleri Udengaard, Aarhus

Art Copenhagen, med Galerie Pi

HOMEPARTY, med Lisbeth Thingholm, Under 64, Aarhus
Residency ophold, Kunsthal vARTe, Varde
Forskydninger – i rum, med Annette Gerlif, Kunsthal vARTe
2015 ReturN, gruppeudstilling, Galleri Udengaard, Aarhus
Sommerudstilling, Galleri Helle Knudsen, Stockholm
2014 EKKO – ECHO- EKO, soloudstilling, Galleri Thomassen, Göteborg
Art and merchandising, gruppeudstilling, Das Kunstbüro, Aarhus
bagLAND, med Lisbeth Thingholm. Galleri Udengaard Projekt, Aarhus
Epidemics, gruppeudstilling, Kunsthal Aarhus
2013 Tur-retur, gruppeudstilling, Galleri Udengaard Projekt, Aarhus
Affordable Art Fair, Stockholm, med Galleri Helle Knudsen, Stockholm
KRYDSKLIP, soloudstilling, Galleri NB, NBeX-project, Viborg
2012 Juleevent, Galleri NB, Viborg + København
Fuglefelt, med reitz/markvad/graa. Byiby, Bispetorv, Aarhus
EGO, gruppeudstilling, Aarhus Kunstbygning
Galleri Udengaard, gruppeudstilling, Bispegaarden, Kalundborg
2011 Galleri Progres, gruppeudstilling, Tobaksgården, Horsens
Transform, gruppeudstilling, Filmbyen, Aarhus
På vagt – på jagt, Galleri Image, Demorummet, Aarhus
2010 Nybyggerne i Ridehuset, gruppeudstilling, Aarhus
Bestillingsarbejde til ARoS
Interferens, gruppeudstilling, Ceres, Aarhus
Raumflucht, SPRING, Aarhus Kunstbygning
2009 + 07 + 06 Kunstnernes Påskeudstilling
2008 + 07 Kunstnernes Sommerudstilling

 

Uddannelse:

2004 – 11 Individuel vejledning af Jan Sander
1996 – 98 Exam pæd i billedkunst på DLH
1996 – 97 Årsværk i Kunsthistorie på Aarhus Universitet

 

Censorater + bestyrelsesposter + medlemskab:

2015 – 16 Bestyrelsesmedlem af Spor Kunsten, Aarhus
2013 + 14 Censor på AFA + Jyske (fotografi)
2010 – 12 Bestyrelsesformand i KP, SPRING & SOLO, Aarhus Kunstbygning
2010 + 11

2010

Censor på Kunstnernes Sommerudstilling, Janusbygningen

Medlem af BKF

 

Legater, priser, o.l.:

2016

2016 + 14 + 13 + 10

Solgt til Aarhus Kommunes Billedkunstudvalg

Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje

2011 Statens Kunstfond, Arbejdslegat
2010 Statens Kunstfonds Billedkunstudvalg, Produktionspuljen
Præmiering af installationen Raumflucht, Aarhus Kommunes Billedkunstudvalg
2009 Grosserer L.F. Foghts Fond

 

Studieture / fototure:

2015 – 2010 Berlin, New York, Prag, Hamborg, Krakow, Budapest, Barcelona, Pisa,

London, Göteborg, Kassel, Venedig, Thailand, Moskva.

Recidency ophold, Kunsthal vARTe + Tækker Air Berlin

 

Repræsenteret af: Galleri Helle Knudsen, Stockholm

Galleri Thomassen, Göteborg

Galleri Udengaard, Aarhus

Galerie Pi, København